جمیله خرازی

خیر و بنیانگذار موسسه توس

جمیله خرازی

خیر و بنیانگذار موسسه توس

جمیله خرازی: پشتیبانان هنر و انسانیت

لیدی جمیله خرازی، موسس ومدیرعامل بنیاد توس٬ پشتیبان هنر و فرهنگ، و مدافع حقوق بشرسرمایه داری موفق است. وی بالرین وخواننده کلاسیک است و برنامه های مختلفى در اروپا٬آمریکا و خاورمیانه به روی صحنه آورده است و درزمینه تجارت در شرکت ها و تراست های متعددی ایجاد کرده است و با شرکت های زیادی به سمت مشاور فعالیت دارد. لیدی خرازی سال ها در ریاست بیناد جمیل خرازی به فعالیت های در آسیا و خاورمیانه درزمینه کمک رسانى به کودکان آسیب دیده در جنگ و یا هنرمندانی که بر اثرکهولت احتیاج به پرداخت هزینه ای پزشکی داشته و یا برای تولید آثارشان به این بنیاد مراجعه می کنند کمک می کند و تکفل مالی هزینه های تحصیلى تعدادی از دانشجویان آسیایى و آفریقایى را در دانشگاه های غربى به عهده گرفته است.



بایگانی

جمیله خرازی-عربستان صعودی و حقوق زنان در سال ۲۰۱۷

شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۳:۳۸ ب.ظ

جمیله خرازی:

عربستان صعودی در کمسیونی در باره زنان قرار گرفت.

این نشست در بین اعتراض گروهی از زنان اتفاق افتاد. مدیر گروه حقوق انسان ها در UN Watch، هیلل نویر گفت: تبعیض عیله زنان در صعودی  توهین آمیز و غیرقابل قبول است و در قانون و در عمل سیستماتیک شده است.

به گزارش Daily Caller متاسفانه، این کشور رکورد نگران کننده و ناامید کننده ایی در زمینه حقوق زنان در دهه های اخیر داشته است.

این کمیسیون درباره “تساوی جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان” است.

کشورهای دیگر در رابطه با این تبعیض جنسیتی در عربستان صعودی بسیار خشن بوده اند. در سال ۲۰۱۵، مجمع جهانی اقتصاد، عربستان صعودی را در رده بندی ۱۳۴ از ۱۴۵ در زمینه ” شاخص جهانی شکاف جنسیتی” قرارداد. این شاخص به شکاف درآمدی مردها و زنان اشاره میکند. بطور کلی این شکاف جنسیتی در محل کار، مدرسه، سیاست، و سلامت دیده میشود.

The UN and Saudi Arabia-jamileh-kharrazi

وهابی و صعودی ها

جمیله خرازی:

عربستان صعودی فرقه ای از دین اسلام را پیروی میکند که در آن با زنان به عنوان ساقه ایمان مذهبی برخورد میشود. این فرقه “وهابی” نام دارد که عقاید و باورهایی کاملا نو و جدید دارند. سابقه این فرقه به کمتر از چند صد سال میرسد که به دنبال پاکسازی اسلام سنی از پرستش بت ها است و در برابر ناخاصی بسیار انعطاف ناپذیر است.

در عربستان صعودی، مجموعه ای از قوانین که شریعت نام دارند اعمال میشوند. جهت بکارگیری این قوانین، معنای حکم را به دو بخش تقسیم کردند. یکی “اهل الشیخ” که در راس مذهب قراردارند و دیگری، “اهل صعودی” که در راس حکومت و دولت قراردارند.

مسئله مهم این است که بسیاری از مسلمانان با دین وهابی مخالف هستند. قرآن میگوید:

“همه مردم باهم برابرند، همانطور که دندانه های شانه باهم برابرند. “

کسانی که به قرآن اعتقاد دارند بر این باورند که انسانها تنها با توجه به میزان تقوایشان بر یکدیگر برتری خواهند داشت.

متاسفانه این فرقه با گذشت زمان با شدت زیادی رشد کرده است. اخیرا، یک پروفسور وهابی با نام یوسف الاحمد حتی گفته است که زنان باید در مراسم طواف کعبه نیز از مردان جدا باشند. طواف مراسم راه رفتن به دور خانه کعبه است. خانه کعبه یک ساختمان مکعب شکل است که در مرکز مسجد بزرگ در مکه- مقدس ترین صحن اسلام – قرار دارد.

قوانین شریعت صعودی

در عربستان صعودی، دو منبع برای قونین وجود دارد. یکی شورای علمای ارشد، که فتوا صادر میکنند. دیگری دولت است که قوانین را وضع میکند. فتوا ها قوانین دینی هست مثل اینکه بچه ها حق ندارند بازی پوکمون را بازی کنند. بنابر گفته ABCNews. عجیب اینکه آنها این قوانین را صادر میکنند به دلیل اینکه این بازیها صهیونیسم و قمار را ترویج میدهند. آنها میخواهند ایمان بچه ها را حفظ کنند.

فتواها ” عقاید دینی” هستند که میتوانند به عنوان راهنما عمل کنند. فتواها و قوانین اجتماعی توسط مسئول دینی اجرا میشوند. بطور رسمی، آنها نمی توانند بگویند که مردم را دستگیر کنید. دولتمردان حتی به آنها میگویند که با مردم مهربان باشند و برخورد انسان دوستانه داشته باشند.

با این حال، در سال ۲۰۱۶ سه نفر به دلیل بازی پوکمون گو دستگیر شدند. زیرا فتوا صادر شده بود که بازی پوکمون گو حکم قمار دارد. سرنوشت این سه نفر مشخص نیست.دولت صعودی به مسئولین مذهبی گفته که با مردم بیشتر مهربان باشند (Daily Mail)

jamil-kharrazi

زنان و دولت

به عقیده بانو جمیله خرازی، خیلی از فتواها و قوانین مذهبی همگی در جهت کنترل کردن زنان وضع شده و صادر شده اند. صعودی ها ادعا میکنند که تمامی اجزای بدن زن باعث تحریک میشوند. متاسفانه، همین مسئاله باعث شده که زنان از سر تا پا در یک چادر سیاه پوشیده شوند.

زنان محدودیت های زیادی دارند. آنها اجازه رانندگی یا انجام وظایف حیاتی و مهم را بدون حضو و ضمانت مردان – که در اسلام ولی و یا سرپرست نام دارند- ندارند. این محافظان و سرپرستان قدرت های بسیاری دارند. اجازه ولی زن برای ازدواج لازم است، و بعضی اوقات برای مسافرت زنان نیز این اجازه از طرف ولی و یا سرپرست لازم است. قوانین مربوط به “ولی” در جاهای مختلف متفاوت است.


مشارکت سیاسی

اخیرا، مشارکت سیاسی برای زنان به صورت قانون درآمده است. در سال ۲۰۱۵، زنان در عربستان صعودی اجازه رای پیدا کردند و در ادارات سیاسی به اجرا درآمد.

“این یک حس فوق العاده است”، هاتون الفسیدسید گفته است که با یک لبخند که تمام صورتش را پوشانده بود در رای گیری شرکت کرده است. “این یک لحظه تاریخی است. از خداوند سپاسگذارم که این لحظه را زندگی میکنم.” او برای رسیدن به این لحظه و این روز بیشتر از یک دهه تلاش کرده است. (بی بی سی)

در آن انتخابات، ۲۹ زن انتخاب شدند. بسیاری از زنان مقام ها و پست های بالا در دانشگاه ها و سازمان های دیگر به دست آوردند. (العربیه)

jamileh-kharrazi
قانون دینی در صعودی زنان را مجبور میکند خود را بپوشانند و باعث تحریک مردان نشوند، به زنان اجازه رای و کار در ادارات را میدهد. (الجزیره)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی