جمیله خرازی

خیر و بنیانگذار موسسه توس

جمیله خرازی

خیر و بنیانگذار موسسه توس

جمیله خرازی: پشتیبانان هنر و انسانیت

لیدی جمیله خرازی، موسس ومدیرعامل بنیاد توس٬ پشتیبان هنر و فرهنگ، و مدافع حقوق بشرسرمایه داری موفق است. وی بالرین وخواننده کلاسیک است و برنامه های مختلفى در اروپا٬آمریکا و خاورمیانه به روی صحنه آورده است و درزمینه تجارت در شرکت ها و تراست های متعددی ایجاد کرده است و با شرکت های زیادی به سمت مشاور فعالیت دارد. لیدی خرازی سال ها در ریاست بیناد جمیل خرازی به فعالیت های در آسیا و خاورمیانه درزمینه کمک رسانى به کودکان آسیب دیده در جنگ و یا هنرمندانی که بر اثرکهولت احتیاج به پرداخت هزینه ای پزشکی داشته و یا برای تولید آثارشان به این بنیاد مراجعه می کنند کمک می کند و تکفل مالی هزینه های تحصیلى تعدادی از دانشجویان آسیایى و آفریقایى را در دانشگاه های غربى به عهده گرفته است.



بایگانی

تاریخچه اپرا

هنر اپرا شاخصه آواز کلاسیک است و قدمتش درایران به دوران قاجار بازمی‌گردد و در دنیا هم هنری ارزنده و انکارناشدنی به شمار می‌آید. به عقیده ماریو تقدسی یکی از برجسته ترین افراد اپرای آلمان و وین، اپرا یکی از سخت ترین هنرهای دنیا است. چرا که پنج هنر بزرگ دنیا در یک هنر تجمیع شده است.


جمیله خرازی:

اگرا مجموعه ایی از هنرهاست و یک خواننده اپرای خیلی خوب باید یک بازیگر، موزیسین و رقصنده خیلی خوب نیز باشد.

هنرمندان ایرانی زیادی در این عرصه فعالیت میکنند اما متاسفانه همگی آنها در خارج از کشور فعالیت دارند و روزگار میگذرانند. هنرمندانی چون اسفندیار قره باغی، رشید وطن دوست ، منیر وکیلی ، دریا دادور، و دیگران.

اپرا به هنرهایی چون موسیقی، نمایش ادبیات، طراحی صحنه دکور و غیره آمیخته است اما آنچه امروزه در ایران شاهد آن هستیم بیشتر بخش موسیقی آن است. در واقع به یک تئاتر موزیکال شباهت دارد تا اپرا و دیگر بخش های آن حذف شده است.

ماریو تقدسی-جمیله خرازی

ماریو تقدسی 

اپراهایی مانند "بیژن و منیژه" یا "رستم و سهراب" از ساخته های لوریس چکناواریان که تئاتر عروسکی آن روی صحنه رفت اما اپرای آن بدلیل تک خوانی زن نقش تهمینه اجرای اپرای آن لغو شد.

مشکلات پیش روی هنر اپرا در ایران

اپرا در ایران حداقل استانداردهای جهانی را نیز ندارد. و مشکلات زیادی از جمله موارد زیر نیز در راه این هنر وجود دارد.

عدم وجود سالن و فضای استاندارد

ایجاد بستر مناسب برای احیا و پیشرفت این هنر ارزنده به حمایت دولت نیاز دارد. خوانندگان اپرای بسیار خوبی در ایران هستند که می توانند در این زمینه همکاری داشته باشند. همچنین جوانان بسیار با استعدادی هستند که به این هنر علاقمند هستند و نیاز به اساتید مجرب در این زمینه دارند تا برای حضور در رقابت های جهانی آماده شوند.

سالن تالار رودکی یک سالن اپرا و آکوستیک است که از سالن اپرای وین اقتباس شده است و قبل از انقلاب اجراهای بسیاری در آن انجام گرفته است.

با وجود اینکه این هنر ۳۸ سال است که در ایران برگزار نمی شود اما جوانان بسیار و حتی بانوان علاقمند به آواز کلاسیک در مستر کلاس های آواز شرکت میکنند و آموزش دیده اند و پیشرفت آنها به حدی است که کنسرت مخصوص بانوان برگزار می کنند. البته هنوز هم نیازمند حمایت دولت و وزارت ارشاد است. چرا جوانان علاقمند به آواز کلاسیک اپرا باید علاقه خود را در خارج از ایران دنبال کنند چه بهتر که در ایران قدر آنها را بدانند و از هنرشان بهره ببرند. وزارت ارشاد می تواند امکان رشد این جوانان را در مملک خودشان برایشان فراهم کند.

در ایران استادان این حرفه وجود ندارند

متاسفانه در ایران کسی که این هنر را به صورت حرفه ای یاد گرفته باشد و یا استاد این هنر باشد وجود ندارد زیرا تا کسی با گوشت و پوست خود صحنه را حس نکرده باشد امکان ندارد بتواند مدرس خوبی باشد و حس درست را به جوانان انتقال دهد. جای تاسف است که مشل زبان، تکنیک آواز و روی صحنه کار کردن و هنرپیشگی همچنان وجود دارد.

ماریو تقدسی قصد دارد با توجه به احساس وظیفه در این زمینه و با توجه مشکلاتی که به آنها واقف است برای اعتلای هنر آواز خوانی اپرا به ایران بازگردد و به جوانان کشورش این هنر را بیاموزد. او معتقد است که هنر موسیقی جوانان را سرزنده تر میکند و کمک میکند مسیر صحیح زندگی را بدرستی انتخاب کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی